Wat is een oriëntatiefase?

De oriëntatiefase is een observatie- en onderzoeksperiode van ca. 6-8 weken. De oriëntatiefase wordt nagenoeg altijd ingezet na aanmelding van het kind bij JoKi-C. Er wordt gestart met een kennismakingsgesprek waarin de hulpvraag verduidelijkt wordt. Vervolgens worden de krachten en aandachtspunten in de ontwikkeling van het kind en zijn of haar gezinssysteem in kaart gebracht door middel van observaties, onderzoeken en gesprekken.

Er wordt gebruik gemaakt van het Dialoogmodel. Dit is een hulpmiddel om de krachten en aandachtsgebieden van het kind in kaart te brengen en hierover met elkaar in gesprek te gaan. Het model past bij onze intentie om vooral in samenwerking met ouders/ verzorgers de behandeling vorm te geven en hierbij uit te gaan van de positieve eigenschappen en mogelijkheden van het kind.

Door observatie en onderzoek van het kind en gesprekken met ouders/ verzorgers en andere betrokkenen zoals peuterspeelzaal of school, worden vier kinddomeinen in kaart gebracht.

aanmelden

Wat is het doel?

Een duidelijk beeld krijgen van de situatie van het kind, de jongere en/of het gezin, zodat er een passende aanpak kan worden bepaald. Het helpt om een hulpverleningstraject op maat te maken dat aansluit bij de unieke situatie van het kind en het gezin. Deze fase vormt de basis voor de verdere samenwerking en het succes van de begeleiding/behandeling.  

Hoe gaan we te werk bij de oriëntatiefase?

In kaart brengen van de situatie:
Middels observaties thuis, kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school. Door  een vragenlijst over de ontwikkeling van het kind (ontwikkelingsanamnese) en een gesprek met ouders/verzorgers over hun eigen achtergrond en hun kijk op de opvoeding van het kind (systeemanamnese)

  • Hoe het kind met andere opgaat (relationeel)
  • Hoe het kind zich voelt (emotioneel)
  • Hoe het kind denkt en leert (gedachten)
  • Hoe het lichamelijk met het kind gaat (lichamelijk)

Deze vier kinddomeinen (relatie, emotie, gedachten, lichaam) regelen (bewust en vooral onbewust) het gedrag; hoe reageert het kind, wat gaat goed en waarbij is hulp nodig? De omgeving regelt ook mee; gezin, familie, vrienden, hulpverleners, vrije tijd.

We gaan na hoe de verschillende kanten van het kind elkaar beïnvloeden (de pijlen), of ze voldoende in evenwicht zijn en of ze als eenheid werken.

De uitkomsten worden verwerkt in een verslag. Dit verslag wordt aan het einde van de oriëntatiefase met ouders/verzorgers besproken. Tijdens dit afstemmings- en adviesgesprek wordt een advies gegeven welke vervolghulp of –setting het meest passend is om de ontwikkeling van het kind zo optimaal mogelijk te stimuleren. Dit kan een hulpvorm uit het aanbod van JoKi-C zijn, maar het is ook mogelijk dat een andere setting dan JoKi-C meer aansluit bij wat nodig is. We hanteren hierbij het uitgangspunt: zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig.

We beslissen altijd samen over de meest passende hulp!

Wanneer wordt de oriëntatiefase ingezet? 
De oriëntatiefase wordt nagenoeg altijd ingezet na aanmelding van het kind bij JoKi-C wanneer er zorgen zijn over de ontwikkeling, veiligheid, of het welzijn van een kind of jongere en wanneer er behoefte is aan duidelijkheid over welke hulp of ondersteuning nodig is.  

Financiering:
-Jeugdwet

Aanmelden