Ambulante Behandeling Onderwijs

Bij JoKi-C geloven we in een divers en inclusief onderwijsaanbod. We bieden ondersteuning binnen zowel reguliere als speciale onderwijssettingen, evenals op kinderdagverblijven en peuteropvang-locaties. Onze ambulante behandeling wordt afgestemd op de behoeften van het kind en vindt plaats waar en wanneer dit het meest effectief is. Dit kan binnen de klas zijn, maar ook tijdens vrije momenten zoals buitenspelen en overgangsmomenten.

Wat is het doel?

De behandeling en bijbehorende doelen worden aangepast op de cliënt, waarbij continu maatwerk wordt geleverd. De behandeling richt zich onder andere op emotieregulatie, impulsregulatie, het opbouwen van sociale vaardigheden, het versterken van zelfvertrouwen en zelfbeeld en verder ontwikkelen van schoolse vaardigheden. Het doel is gericht op het helpen van kinderen om volwaardig deel te nemen aan het onderwijs.

Hoe gaan we te werk bij ambulante behandeling binnen het onderwijs?

Bij JoKi-C werken we altijd multidisciplinair en betrekken we ouders nauw bij het hulpverleningstraject. Regelmatige overleggen met ouders, leerkrachten en andere betrokkenen zorgen voor een geïntegreerde aanpak die aansluit bij de behoeften van het kind.  Door een intensieve samenwerking tussen kind, ouders, leerkracht en jeugdzorgwerker helpen we kinderen om gewenst gedrag aan te leren en inzicht te krijgen in hun eigen behoeften en mogelijkheden. Dit kan zowel in de klas als tijdens vrije momenten plaatsvinden. Voor deze ondersteuning maken we onder andere gebruik van:

  • Geweldloos verzet / Verbindend gezag
  • Geef me de Vijf
  • Traumasensitief werken (STIP-aanpak op school)
  • Kindgericht signaleringsplan
  • Psycho-educatie over emotieregulatie en stressreductie
  • Check in - Check out
  • Kids’ Skills
  • Rots & Water
  • Schatgravers (zelfbeeld en sociale vaardigheden)
  • Mindset-methodieken
  • Kindertalenten (kwaliteiten en zelfbeeld versterken)
  • Gezelschapsspellen voor verbetering van executieve functies
  • Creatieve werkvormen

Wanneer ambulante ondersteuning niet voldoende blijkt, kan in overleg opschaling plaatsvinden.

 

Wanneer wordt ambulante behandeling ingezet?

Ambulante behandeling binnen onderwijs is voor kinderen van 6-12 jaar met complexe of mildere problematiek, die extra ondersteuning nodig hebben om goed te functioneren in de klas. Te denken valt aan:

  • Gedragsproblemen (internaliserend/externaliserend);
  • Trauma en hechtingsproblematiek;
  • Ontwikkelingsproblematiek;
  • Moeilijkheden in de sociaal-emotionele ontwikkeling;
  • Laag zelfbeeld en beperkte zelfredzaamheid;
  • Sensorische verwerkingsproblemen;
  • Aandachts- en concentratieproblemen.

Onderwijs-Zorg Arrangement (OZA) - De Fakkel voor kinderen van 6-12 jaar met complexe problematiek, die extra ondersteuning nodig hebben om goed te functioneren in de klas, bieden we een Onderwijs-Zorg Arrangement (OZA). Hierbinnen bieden we gerichte behandeling die aansluit bij de mogelijkheden van het kind en bijdraagt aan zijn/haar optimale ontwikkeling.


Bij JoKi-C zetten we ons in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk
kind de kans krijgt om te groeien en zich te ontwikkelen.


Financiering:
-Jeugdwet

aanmelden